Muzikaal

Kunstlessen in het basisonderwijs deel 3

Als ik het woord ‘chaos’ laat vallen, zie ik al enkele verschrikte ogen mij vragend aankijken. Chaos? Help. Geen duidelijkheid, weten wat ik moet doen, geen gerichte opdracht? Of iets wat ik eerder heb gezien en wil namaken? Sorry jongens en meisjes, in deze derde kunstles niets van dat alles. Pff even wennen hoor. Maar wat moet ik dan tekenen juf?

We kijken naar de Russische schilder Wassily Kandinsky (1866-1944), een op het oog deftige meneer met zijn brilletje en stropdas. Een kunstenaar van grote betekenis want hij was de eerste kunstenaar, althans dat wordt beweerd, die een abstract schilderij maakte. Abstract? Ja, een schilderij waarvan we niet meteen kunnen zien wat het voorstelt. De kinderen van de groepen 3 en 4 kunnen er best mee uit de voeten hoor. Ze zien van alles in Kandinsky’s meesterwerken: dieren, regenbogen, sneeuwpoppen.. Gelukkig worden we geholpen door Kandinsky’s manier van werken om ook een abstract schilderij te maken. En dat is door te luisteren naar muziek. Met de ogen dicht horen we een vrolijk Efteling deuntje aan en voor het contrast ook het bombastische O Fortuna van Andre Rieu. We zoeken daarbij een passende kleurtje wascokrijt en zetten de muziek op papier in lijnen, stippen en vormen. Het lijkt moeilijker dan het is. Probeer het zelf maar eens. Je krijgt al luisterend naar muziek al snel een associatie met kleur en beweging of vorm. Een diepe bas ziet er toch ook anders uit dan een hoge fluittoon. Als we daarna de werken gaan verfraaien met dikke zwarte lijnen en vervolgens inkleuren met ecoline ontstaan de prachtigste muziekwerken in felle kleuren, vormen en lijnen. Wat fijn om even je denken een beetje rust te geven en je door muziek lekker creatief uit te leven!

De volgende les gaan we bouwen!