In deze 4e en tevens laatste les voor de zomervakantie kijk ik met de altijd enthousiaste kinderen van de groepen 3 en 4 naar een andere vorm van kunst: architectuur, oftewel bouwkunst.
Al in de eerste les hebben we besproken wat kunst nu eigenlijk is. We werden het er over eens dat het het maken is van iets moois of iets van betekenis. Hiervoor gebruiken we onze fantasie en oefenen we technieken. Maar bij het benoemen van verschillende kunstvormen kwamen de meeste kinderen niet verder dan tekenen, schilderen en beelden maken. Maar ook dans, muziek, theater en architectuur zijn kunstuitingen!
Een architect (ontwerper van gebouwen) die ik graag met de kinderen onder de loep neem is de Oostenrijkse Friederich Hundertwasser (1928-2000). Hij was kunstschilder en ontwierp de meest fantasierijke gebouwen. Opgegroeid tijdens en na de oorlog ging hij werken op het platteland om zo in de armoedige jaren te eten te hebben. Daar kwam hij in aanraking met de natuur en hij was verrukt van alle mooie kleuren en vormen. Zijn ontwerpen laten organische lijnen zien. Zijn visie: ‘ laten we de natuur volgen. Van het rechte, het perfecte komt de mens teveel onder druk te staan en kan zelfs ziekmakend zijn.’Appartementengebouwen met elke woning een eigen kleurtje (zo kan iedereen gemakkelijk zijn eigen huisje herkennen op afstand), gouden bollen en torentjes (zodat iedereen die er woonde zich zo rijk als een koning/koningin kon voelen) en bomen op het dak (de natuur dichtbij ons) . Wordt jij ook al enthousiast van deze Hundertwasser met zijn vredelievende ideeën?
We oefenden samen de beroemde ‘uien’ torens, spiralenbomen en stromingsbeelden en daarna gingen de kinderen aan de slag met hun eigen ontwerp. En ik moet eerlijk zeggen, ik was weer verrast door zoveel moois. De zwarte lijnen, goudverf en ecoline zorgden ervoor dat de bouwwerkjes van het papier afspatten!
Het schooljaar zit er alweer op. Ik heb zo genoten van de kinderen van de groepen 3 en 4. Het enthousiasme, de gretigheid, de spontaniteit en elke weer die blije gezichtjes, klaar om weer meegenomen te worden in de wereld van kunst. Soms was het druk, rumoerig en zelfs een beetje chaotisch maar ach kunst is ook uitleven en dat kun je niet alleen maar stilletjes aan een tafeltje doen!
Borrelend van ideeën en inspiratie ben ik alweer bezig met het schrijven van nieuwe lessen voor na de zomer. Ik vind het een superleuke uitdaging om kunsteducatie en beleving op zo ‘n manier aan kinderen aan te bieden dat ze er plezier aan hebben en dat ze er de meerwaarde van inzien en ervaren. Kunst mag wat mij betreft een vak zijn op school dat net zo’ n serieuze plek krijgt als alle andere vakken. Kunst is een vertaling van ons gevoelsleven, een uitdrukking van wie we zijn en wat ons bezighoudt. Een taal uit ons onderbewuste en een prachtige veilige uitlaatklep. Met creatieve expressie, waarmee we onze rechterhersenhelft aanspreken, brengen we onszelf meer in balans naast de ‘leer’vakken waarbij we de linkerhersenhelft stimuleren.