In juni heb ik mijn laatste kunstlessen gegeven aan kinderen op de basisscholen in de gemeente Losser. Per 1 juli woon en werk ik in Rijssen en ik besloot helemaal te gaan voor deze nieuwe leef- en werkomgeving en mijn stokje in Losser over te dragen.
Voor de afgelopen tweede jaargang Kunstlessen in het basisonderwijs (3e en 4e groep) koos ik voor een overkoepelend thema: de Natuur Elementen. Ik heb veel plezier beleefd aan het ontwikkelen van deze lessen. Ik had de vrije hand hierin en dan kan mijn creatieve geest lekker zijn gang gaan.
Voor het Element Aarde had ik gekozen voor een “uitstapje” naar het grote eiland aan de andere kant van onze mooie planeet: Australië. Daar waar de Aboriginals de eerste bewoners waren en waar zij met hun stipkunst verhalen vertellen in zand, rotsen en op hun lijven. Ik leerde de kinderen hoe ze eenvoudig de inheemse dieren kunnen tekenen; slangen, schildpadden, koalabeertjes en de krokodil was zeker favoriet. Stapje voor stapje leerden de kinderen dat het helemaal nog niet zo moeilijk is. Ze werkten op zandkleurig papier en stipten met wattenstaafjes verf de prachtigste kunstwerkjes zoals de Aboriginals dat zo mooi doen.
Voor het element Lucht ging ik met de kinderen de ruimte in. Wat een geweldige wereld; eindeloos en fantasierijk! We oefenden hoe het voelt als je een astronaut zou zijn; denkbeeldig trokken we een zwaar ruimtepak aan (vergeet je helm niet!), we tankten zuurstof (goed inademen) en zweefden in slow motion door het klaslokaal, want ja het is wel anders bewegen als er geen zwaartekracht is. Voor het tekenen en schilderen van astronauten in de ruimte oefenden we met stokpoppetjes en hoe je bewegende armen en benen kunt verbeelden op papier. Lucht geeft ruimte aan fantasie en naast astronauten zag ik raketten, aliëns en ruimteschepen voorbij komen. “The sky is not the limit” en de materialen die we gebruikten (witte vette krijt en inktblauwe en dieppaarse ecoline) zorgden voor fraaie plaatjes.
Een element waar de kinderen altijd van onder de indruk zijn is Vuur. Het is verwarmend, kleurrijk en kan als gezellig worden ervaren. Maar vuur heeft ook een vernietigende kracht. Spelen met vuur is spannend. Voor het derde kunstwerk vertelde ik de kinderen het eeuwenoude verhaal van de Feniks. De kinderen luisterden ademloos toe als ik vertelde over deze vuurvogel die ontdekt werd door de zon (de grote vuurbron aan de hemel) en hoe deze vogel helemaal niet voor altijd en eeuwig wilde leven. Dat de vogel uiteindelijk tot as werd en weer opnieuw werd geboren. De Feniks en de zon kregen een prominente plek op het schilderwerkje. We oefenden de vogel op papier. Hoe kijkt de vogel en hoe maak je dat zichtbaar en hoe teken je veren die lijken als vlammen? Goudverf, neonverf in geel en oranje deden de rest om kleurrijke schilderijtjes te maken.
Rest nog het element Water. Talrijke ideeën borrelden al bij me naar boven, want dit thema is ook eindeloos als het gaat om het vertalen naar een mooie kunstopdracht. Ik koos voor de Waterlelies van Monet. Ook omdat ik de kinderen ook af en toe wil laten kennismaken met bekende kunstenaars en hun werk. In de eerste jaargang had ik al Kandinsky, Hundertwasser en Keith Haring een podium gegeven. In deze les geef ik de kinderen handvaten als het gaat om het tekenen van de lelie (en liet ik een filmpje zien hoe een lelie prachtig opengaat bij zonsopgang en s avonds bij het invallen van het donker zijn bloembladeren weer sluit). Ik bouw een les op uit kennis over kunst/cultuur/natuur, lichaamswerk, instructie tekenvaardigheid (techniek), materialenkennis (wat kun je ermee) en uitleven. In deze laatste fase geef ik altijd mee dat de kinderen zelf kunstenaar zijn. Het werk hoeft niet te lijken op dat van je buurmeisje/jongen, belangrijker is dat je met alles wat je net geoefend en gehoord hebt je eigen kunst maakt… De laatste les ging het dus over Claude Monet, de wereldberoemde Franse kunstenaar met zijn dromerige, romantische schilderijen van tuinen en vijvers. Als eigen ingrediënt voegden we de stromingsbeelden toe in krijt (de waterkringen die ontstaan als je een steentje in het water gooit). De kinderen schilderden met zachtgroene, waterblauwe en snoepjesroze ecoline de kunstwerkjes in.
Hiermee is voor mij een einde gekomen aan het lesgeven in Losser. Ik vond het superleuk om te doen en heb intens genoten van de enthousiaste koppies als ik weer met een tas vol materialen het klaslokaal in stapte. Ik ben nu twee weken in Rijssen. Mijn nieuwe atelier beetje inwijden en eigen maken. Er staat al weer van alles op stapel. Het netwerk hier lijkt zich op een natuurlijke manier te vormen en ik ga vol vertrouwen en frisse zin mooie plannen die al in mijn hoofd en hart zitten werkelijkheid laten worden !