En dan heb je 444 leerlingen…Naast dat 444 best een bijzonder getal is (voor wie bekend en geïnteresseerd is in numerologie; 3 werkgetallen op een rij, dus aan de bak, handen uit de mouwen, werken met de materie. Eindgetal is een 3, getal van het kind, creativiteit en gevoel!) is 444 leerlingen ook best veel. Ze zijn 6 of 7 jaar oud en als je die bij elkaar zou zetten heb je één bal van bruisende energie en beweging (denk ik). Ik kijk ernaar uit met deze kinderen te mogen werken. Niet in één keer hoor. 19 groepen ga ik bezoeken op 12 verschillende scholen. Leerlingen in groepen 3 en 4; met iets meer vaardigheden als 4- en 5-jarigen en nog niet echt behept met de behoefte om te willen oordelen en vergelijken. Ze staan over het algemeen nog vrij en onbevangen in het leven. De liefde voor de kunst, de liefde voor expressie, de liefde voor eigenheid en anders mogen zijn, liefde voor wie je bent zonder je aan te passen en je zo te mogen laten zien. Wat is kunst en beeldtaal toch een prachtig middel om je te laten zien wie je bent. Zo veilig, zo troostend, zo eerlijk en zo heerlijk expressief… Gooi het er maar uit! Insteek van mijn kunstlessen is dat ik alle kinderen wil inspireren om te laten zien en ervaren dat het oké is wie je bent. Dat uiterlijke schoonheid niet gaat om het nadoen en oppoetsen van een afgekeken kunstje, maar dat elke expressie die echt van binnenuit komt oprecht van waarde en schoonheid getuigt. Ook als het een uiting is van boosheid of frustratie verdient het een plekje voor expressie. Kunst heeft zoveel gezichten en kan zo verschillend worden geïnterpreteerd. Wat raakt het bij jou en hoe kijk jij naar de wereld? Ik stap met ingang van maart met deze kinderen in de magische wereld van de eigenheidse en eigen-wijze kunst. We laten ons inspireren door bekende kunstenaars, door de natuur, door muziek, maar vooral door wat er in ons leeft!